Com a DJ estic fortament immers en la campanya que estic preparant: llegir manuals, pensar arguments per aventures, dissenyar PNJ, i sobretot en aquests estadis inicials, el meu objectiu prioritari és engrescar als Jugadors. D'aquí aquest blog!
Així, totes aquestes energies invertides en al campanya no serviran de res si no sóc capaç de connectar amb el què volen els jugadors. Els jocs de rol tenen un fort component de contracte social on la missió principal de tots els jugadors és “divertir-se”. Cada jugador en particular, privadament, pot tenir les seves raons per jugar (d’aquí és on surten les típiques classificacions dels jugadors establertes per el mític Robin D. Laws), però l’objectiu definitiu, com a grup, és i ha de ser passar una bona estona.
Evidentment, el Director de Joc hi té un paper destacat en aquest contracte, ja que és ell qui “normalment” estableix el ritme, el to, el color, l’escenari, etc. de la sessió i de la campanya. Tanmateix, tots aquests elements, per més treballats que estiguin, no serviran de res si no són els que els jugadors volen.
En aquest sentit, per tant, quan s’està pensant una nova campanya amb un nou sistema és importantíssim introduir suaument i clarament els Jugadors tant al sistema com a l’ambientació. I això, no només s’ha de fer explicant per sobre de què va el joc, sinó que el Director de Joc s’ha adaptar a les necessitats i gustos específics del grup a través de la comunicació. L’única manera de saber aquestes necessitats i gustos, és conèixer el teu grup de Jugadors. Aquest “blog” vol ser aquesta plataforma de comunicació, amb un doble objectiu: permetre la aproximació còmode dels jugadors a la campanya i establir un canal multidireccional per opinar-ne.
Per sort, en aquest cas, fa molt de temps que “pateixo” el meu grup de joc i crec saber més o menys què pot i què no pot agradar. Opino, sincerament, que el Rifts és un gran joc pel nostre grup de rol, i intueixo què volen els meus jugadors. Sé, per exemple, que cal posar màgia i armes màgiques, que un bon combat mai està de més, però que s’aguanti amb una història rere seu, que hi ha d’haver escenes de subterfugi i altres de protagonisme heroic, i evidentment, que s’hagi de salvar el món!
Espero que la campanya acabi essent un èxit. Un èxit que tanmateix, sense la voluntat, predisposició i diàleg amb jugadors serà impossible d’assolir.
Pues jo no les tinc totes amb que aixó de "escalfar" una campanya amb tantissim temps d'antelació faci servei. I m'estic referint a que crear espectació o espectatives sobre una cosa fa que al moment de la veritat aquestes rarament es compleixin.
ResponEliminaPer exemple abans sempre em pasava amb el cinema, veies el tipic trailer super-molon, i durant mesos anaves escalfant la peli, que serà bonissima, que tal i qual, al moment de la veritat decepció al canto... i normalment no es la peli que sigui dolenta, sino que has creat unes espectatives imposibles de complir. Aquella mateixa peli la veus sense esperar-te res i flipes.
No se si m'estic explicant o estic dient tonteries, pero no m'agradaria que aixó pases amb una campanya, pq com a master se el que costa preparar-se una campanya, i la decepció que pot arribar a ser veure com les espectatives no s'acompleixen.
Per tant jo deixaria de banda triumfalismes, sobre lo de puta mare que es el sistema, sobre lo mític que seràn els personatges i sobre lo brutalment increible que serà la campanya. Trobo que està molt bé anar afegint background i cosetes que donin suc a un mundillo al que som pioners, pero no venem el peix abans de sortir a la mar.
No cal dir (odio començar una frase amb aquestes tres paraules :) que es una opinió total i absolutament personal, que jo en tinc moltes ganes d'aquesta campanya i que participaré activament en tot el que vagis proposant durant aquest temps, només faltaria!
Merci per les teves opinions!!! :D
ResponEliminaNo és tant qüestió "d'escalfar" la campanya com d'obtenir informació per saber què us molaria fer i per anar introduint-vos al món.
El món de Rifts és amplíssim. Tinc molts manuals i sovint no sé si estaria bé fer quelcom o deixar-ho estar? No és tant qüestió de què m'agradaria fer a *mi* i si *jo* crec que alguna cosa pot ser interessant, lo que vull saber és què us agradaria fer a *vosaltres* i què considereu *vosaltres* interessant. En aquests estadis de la campanya es pot fer, per què de moment només la tinc esbossada i puc canviar-la fàcilment. Entenc que només podeu opinar si teniu informació sobre el món i el sistema, i per tant per això serveix aquest blog. Si us comences "a vendre" la campanya una vegada la tingués muntada i em diguéssiu que lo que tinc pensat no us agrada, encara seria molt pitjor, no?
Seguint el teu símil cinematogràfic, no és tant com si passés trailers, com que el guionista o el director us preguntés la vostra opinió sobre la escenes de la película o sobre els decorats, així, entre tots construïm una campanya que ens pugui agradar, i si al final no qualla, serà culpa de tots ;)
Pero es que el concepte de que t'agrada o que deixa d'agradar-te, parlant de rol, es tan ampli com superflu. Vull dir que per exemple tu dius: us agradaria jugar en un entorn subaquatic? i jo penso en les dues mini-aventures subaquetiques que he fet a la meva vida i penso que han sigut un bodrio, per tant diré que no m'agrada jugar en un entorn subaquatic. I si resulta que aquesta mini-partida que tens pensada en aquest entorn es la partida de la meva vida? es com (seguim amb simils tontos) anar a un restaurant, demanar un primer i un segon plats i no trobar-los del teu gust, a partir d'aquell moment el restaurant ja no t'agrada, i segurament no hi tornaras. I a lo millor si haguesis triat uns plats diferents aquell restaurant s'hagues convertit en un dels teus preferits!
ResponEliminaTotal que com tu mateix sols dir no es pot jutjar per endavant, lo important es la trama, lo ben lligades que estiguin les aventures, que tot plegat enganxi i que s'amotlli al que ja saps de nosaltres i que has explicat molt bé al post.
Com que crec que l'exemple del restaurant no ha estat gaire encertat canviaré l'enfoc, parle'm de Cthulhu que ens queda mes proper. Imagina't que al seu día jo us hagues comentat de fer una partida que transcorre a un tren, i tu haguessis jugat ja un parell de partides d'aquest estil i no t'haguesin agradat, ens haguessim quedat sense jugar l'orient express? o que ara quan voliem fer las montañas de la locura us hagues proposat de fer una partida a l'antartida i com que heu jugat un Alien vs Predator que era un sajaraja a l'antartida pues ja no us motives el tema... quan un sajaraja AvP i las montañas de la locura son pols totalment oposats, en una mateixa situació geogràfica.
No se, crec que l'entorn, el background, moltes coses canvien radicalment de partida a partida, de joc a joc, per tant podem provar-ho tot, l'entorn que mes enganxi a cada una de les partides que tinguis pensades, ja sigui el far west, una megacity o un formiguer gegant...
Estic molt d'acord!
ResponEliminaQuan jo pregunto si us agradaria jugar en un enton submarí, el què pregunto és si us motiva l'entorn, en quines condicions us agradaria jugar-hi, etc.
Seguint en l'exemple de l'aventura del tren, no és lo mateix dir "no, no vull jugar a en tren per què ja hi he jugat i no mola" que ans al contrari dir "He jugat abans en un tren, la partida anava d'això i d'allò, i com que només era un sajarraja en un lloc estret, va resultar ser un fracàs, per tant et recomanaria que poguéssim anar parant entre estacions per fer coses i que de tant en tant algun monstre ens putegi durant la nit".
Quan pregunto si quelcom us agrada, sovint no n'hi ha prou responen simplement amb un "sí" o un "no", ja que el què busco és informació sobre què pot anar bé o què serà avorrit de jugar. Després quina aventura faci ja és cosa del DJ i la sorpresa que vulgui donar.
O si parlem de plats, no és el mateix dir que "aquella sopa era dolenta, no en menjaré mai més" o dir que "a la sopa li faltava sal i la pasta era crua".
Tot això que parleu està molt bé, però què se n'ha fet de l'estil protagonista? eh?
ResponEliminaTan aviat perdem les conviccions?
El que ha de fer el màster és empollar-se tota la literatura d'en K. Siembieda i posar-se davant dels jugadors com una "tabula rasa".
Qualsevol intent de preparar una partida "a la carta" és una manipulació pura i dura i un intent de fer creure als jugadors que pinten alguna cosa.
Lo demés són tonteries.
Dixit.
Jajajaja. Però una cosa és fer "railroading" i l'altra preparar-se PNJ, possibles encontres o escenes a través de la "literatura del Gran K" ;)
ResponEliminaPD. No, la campanya no serà d'estil protagonista. No sóc tant bon DJ com per fer-ho així, tot i que intentaré que sigui quan menys "encaixonada" millor.
:D
ResponEliminaNo li donis voltes, ets un gran DJ amb protagonistes o no.
T'estas currant molt la web :)
Gràcies pel suport! :D
ResponEliminaEi!
ResponEliminaLA web és una gran eina, però al final el feed back que més ajuda al màster és el posterior a les partides. És llavors quan cal ser flexible i creatiu.....
M.
Totalment d'acord! :)
ResponEliminaHola, Quim
ResponEliminaDisculpa que me meta donde no me llaman, pero creo que estás enfocando las cosas algo mal.
Lo importante no es preguntarle a los jugadores si les gustaría una aventura subacuática, sino simplemente preguntar ¿que te gustaría jugar? Además, el decidir que se va a jugar debería discutirse entre todos, no ser desde el DJ para los jugadores. Creo que muchos de los comentarios de neddam van por ahí.
No concuerdo con menécrates. El feedback al inicio de una campaña es muy importante.
Hace tiempo escribí un artículo en el blog que tiene una técnica que podría ayudar.
PD: Perdón por escribir en español.
Hola René,
ResponEliminaBienvenido a "Equip-R", es un honor tenerte entre nosotros. Agradecerte el esfuerzo de leerte los mensages en catalán! :D
Ja entiendo lo que quieres decir, el problema es que en nuestro grupo no hay costumbre de generar historial, además se trata de un juego y una ambientación no conocida por los jugadores, con lo que generar "flags" es dificil para los jugadores. Lo que pretendo con este blog es dar a conocer todas las posibilidades del juego para que los jugadores puedan decidir a qué quieren jugar dentro del entorno del juego. Además esto lo hago con tiempo para poder introducir las espectativas de los jugadores a la campaña que estoy preparando.
¡Es lo bueno de haber tomado cursos de filología hispánica! No puedo escribir en catalán, pero lo entiendo muy bien. Y mi idioma preferido para la poesía es el tuyo.
ResponEliminaGracias por la bienvenida.
Como decía, un auténtico honor. Gracias por pasarte por aquí! :D
ResponElimina