- RUE, pàg. 367.
- WB 11.Coalition War Campaign, pàg. 58.
- The Rifter #20, pàg, 16-17.
- The Rifter #48, pàg 23.
La regla bàsica
Tots els monstres i criatures sobrenaturals (fins i tot alguns D-Bees) per la seva aparença i/o per què desprenen una aura de malignitat tenen un FH. Per salvar-se contra el terror que provoca trobar-se'ls tira 1d20 contra el Factor d'Horror de la criatura (cal igualar o superar). Si falles el personatge queda momentàniament atordit:
- perd la iniciativa (no cal ni tirar-la)
- perd un atac/acció
- no pot defensar-se(parada o esquiva) contra el primer atac de la criatura aquest torn.
Per sort, el personatge es recupera de l'ensurt a la següent acció (tira iniciativa i continua el combat de forma normal).
Quan salvar per Factor d'Horror?
Generalment es tira contra el Factor d'Horror d'una criatura quan el personatge és sorprès per aquesta, quan s'hi enfronta cara a cara, o quan fa quelcom maligne, sanguinari o horrífic. A més, si durant el combat la criatura mostra un nou poder, potencialment sorprenen als personatges, o realitza algun acte esfereïdor o particularment maligne, es podrien demanar noves tirades de salvació contra el factor d'horror de la criatura.
Modificant el Factor d'Horror
D'aquesta manera el factor d'horror es pot veure modificat per les circumstàncies fora de les anteriorment descrites:
Augmenta el Factor d'Horror...
- criatures augmentades, més poderoses o antigues.
- criatures realitzant actes especialment cruels.
- no estar preparat, ésser sorprès per la criatura.
- la criatura té una mala reputació.
- la criatura és particularment horrible pels estàndards de la seva espècie.
- la criatura es troba en en un ambient amb FH (veure més endavant).
Disminueix el Factor d'Horror...
- veure de lluny una criatura
- veure una criatura jugar, relaxar-se o cuidar dels seus petits.
- la criatura es comporta de forma amable.
- la criatura té una bona reputació.
- la criatura és particularment formosa pels estàndards de la seva espècie.
- ser amic de la criatura (elimina el seu FH respecte les seves amistats).
- anteriorment haver vençut fàcilment una criatura del mateix tipus.
En general, augmenta o disminueix 1-4 punts el FH de les criatures segons la situació. Tanmateix aquesta modificació sempre és temporal: al cap d'un torn o dos el FH hauria de retornar al seu valor normal (excepte en els casos de modificacions per reputació o aspecte físic).
Situacions amb Factor d'horror
A part de a les criatures, el Factor d'Horror també es pot aplicar a qualsevol situació que pugui causar temor, espantar d'alguna manera o provocar estrès mental als personatges.
Llocs amb FH
- llocs especialment tenebrosos com una casa encantada o un antic cementiri.
- ambients estranys i extraterrestres.
- un camp de morts.
- llocs horripilants i malignes.
Aquests llocs poden tenir entre 8 -10 punts en Factor d'Horror, de tal manera que un personatge dubtarà a entrar-hi en cas de fallar la tirada de salvació.
Risc de vida o mort
Les situacions de vida o mort poden també ser paralitzants pèls personatges, de tal manera que se li poden assignar valors de Factor d'Horror.
Alguns exemples:
- Desactivar una bomba.
- Haver d'entrar en un edifici en flames.
- Ser torturat.
- Saltar cap al desconegut.
Els horrors de la guerra
Però també hi ha horror en el camp de batalla. L'estrès constant de la guerra o veure el teu amic atomitzat per un raig de plasma pot arribar a afectar al guerrer més valent, i traumatitzar-lo.
Són el DJ i el jugador qui determinen si un personatge està traumatitzat (potser arrel d'una bogeria, segons les regles casolanes de bogeria - vegeu més avall). Un personatge traumatitzat fa una tirada de salvació cada vegada que s'enfronta a la font del trauma (els horrors de la guerra). Un èxit significa que aquesta vegada ha pogut resistir la por i pot funcionar de forma relativament normal: - 1 atacs/accions i -2 a la iniciativa.
Una tirada fallada significa que el personatge queda totalment aclaparat pel pànic i no pot fer cap acció (ni atacs) mentre es vegi forçat a enfrontar-se contra la font del seu terror. Pot sofrir al·lucinacions i flasbacks de l'experiència traumàtica inicial.
Si el personatge s'enfronta a un atac imminent o una situació en que ha de superar les seves pors, pot tornar a tirar, malgrat en aquest cas els atacs i les bonificacions de combat es redueixen a la meitat.
Els horrors de la guerra, i llurs FH es troben a la pàgina 58 del WB11.
Olors extrems i pestilents
Les sensacions físiques com la pudor no tenen Factor d'Horror, ans cal salvar a través d'una tirada contra verí no letal, de 16 o més. En cas que sigui una criatura qui genera la pestilència cal salvar contra el Factor d'Horror de la criatura en sí, o assignar un valor entre 12 i 14 (o el que creieu més apropiat).
Fallar la tirada fa que el personatge vomiti. Com que és quelcom mental, una tirada amb 1d20 per sota la M.E. del personatge fa que aquest s'en pugui aguantar les ganes.
Cyborgs i Robots
El cyborgs i els robots no tenen FH a no ser que hagin estat dissenyats amb aspecte monstruós: HF 9-13.
Criatures formoses amb HF
Les criatures amb una P.B. alta que presenten HF s'expliquen a través de la seva malignitat traspuant cap al seu atractiu físic (una aura de malícia). Com quan trobem algú prou atractiu però que trobem pertorbador o desagradable degut a la seva personalitat.
Desenvolupar immunitats al Factor d'Horror
En general es pot ignorar el Factor d'Horror d'una criatura si el personatge s'hi ha enfrontat quatre cops en combat de forma reeixida. Tanmateix el FH es segueix aplicant si la criatura agafa per sorpresa al personatge.
Per criatures amb un FH elevat (Nighbane, Ashmedai, Vampirs mestre i secundaris, Dimonis majors, etc.), només es desenvolupa immunitat vers els individus concrets i només quan el personatge l'ha trobat moltes vegades (al menys 6). Fins i tot llavors, el FH de la criatura seguirà afectant al personatge quan aquesta es mostri molt agressiva o amenaçant, l'atrapi per sorpresa, etc.
Mai es pot desenvolupar immunitat contra el FH de Déus, Intel·ligències Alienígenes o criatures veritablement monstruoses.
Bogeria (regla casolana)
Veure criatures monstruoses i experimentar situacions traumàtiques passa la seva factura en la ment dels personatges, de tal manera que el pot fer embogir o provocar algun tipus de trauma. Cada vegada que el personatge falli una salvació contra FH, fes una marca al costat de la seva M.E. Quan tingui tantes marques com la seva M.E. fes-li fer una tirada de salvació contra Bogeria (Insanity - 12). Si no la supera, el personatge guanya una Bogeria de la Random Insanty Table de la pàgina 332 del RUE i borra totes les marques de bogeria acumulades. Si supera la prova no passa res fins que torni a fallar una tirada de FH; llavors torna a tirar contra Bogeria (si falla borra totes les marques fins a un número igual a la seva M.E.).
Nivells de referència de Factors d'Horror de diferents criatures.
2 comentaris:
M'agrada la regla casolana de bogeria...
Ben retornat!
M'agrada que t'agradi. Gràcies.
Publica un comentari a l'entrada